Steget in mot att låta annonsörer få köpa plats i Facebookflödet var minst sagt kontroversiellt och skildras noga i den kritikerhyllade filmen The Social Network. Facebooks kanske mest kände förgrundsfigur Mark Zuckerberg och Napstergrundaren, och sedermera medarbetare på Facebook, Sean Parker var länge emot annonsering på Facebook medan medgrundaren Eduardo Saverin var för annonsering. Facebook var länge till för att användarna skulle skapa innehållet själva, de skulle vara både avsändare och mottagare. Idag är annonsering på Facebook som vi alla känner till tillåtet. Men är det på bekostnad av den organiska trafiken?

Länge har olika digital-, PR- och webbyråer arbetat med att få en organisk spridning av sin kunds innehåll på Facebook. Men nu har den organiska trafiken på Facebook dödsförklarats.  Facebook har länge mixtrat och trixat med sina algoritmer för att kunna få så bra betalt som möjligt för sina annonsplatser. Nu har man ett system där man som annonsör kan välja vilken typ av användare som ska få se innehållet. Om du vill marknadsföra bröstförstoring i Stockholm så kan du med hjälp av Facebooks annonsverktyg ställa in att du endast vill rikta in dig på kvinnor som är intresserade av skönhet. Facebook kan alltså skräddarsy en målgrupp till dig. Fans och följare spelar mindre roll – du kommer ändå inte att synas såvida du inte köper en annonsplats. Vissa spekulerar att detta är ett resultat av att Facebook börsnoterades. Läget har sannerligen förändrats. 2010 nådde inlägg av en Facebooksida med 10 000 likes ungefär 1600 personer, idag når man bara 650 personer.Den organiska trafiken i Facebook är död 2

Nu resonerar många att Instagram är vad Facebook en gång var innan man tog kål på den organiska trafiken. Det är lättare att skapa ett engagemang bland sina följare och få likes och delningar. Än så länge är Instagram annonsfritt i Sverige men det finns planer på att implementera annonser i Instagramflödet. Man har redan introducerat annonser i det amerikanska Instagramflödet. Eftersom Facebook 2012 köpte Instagram så kan man räkna med att även Instagrams organiska trafik kommer att dö. Hur ser den närmsta framtiden ut? Kommer företag försöka kräma ur så mycket som möjligt av Instagramflödet innan även det har fyllts av annonser?

 

Taggar: , , , ,