Under de senaste åren har vi vant oss vid att läsa om hur Facebook sprids över världen och hela tiden får fler och fler medlemmar. Det är dock en trend som inte bara verkar ha stannat av utan som nu går i motsatt riktning. Enligt en studie vid universitetet i Wien tappade det sociala nätverket 11 miljoner användare under hösten 2013. Anledningen till just det tappet verkar i hög grad bero på avslöjandena om övervakning från amerikanska NSA. Att antalet medlemmar, som i dagsläget uppgår till ca 700 miljoner, inte fortsätter att öka är kanske inte så konstigt eftersom de flesta som är intresserade av att gå med antagligen redan har gjort det. I många länder i västvärlden ligger antalet användare på över 50 % av befolkningen, och det menar många experter är ett tak för vad en sajt som Facebook kan förvänta sig att nå. Att de som redan är medlemmar inte är aktiva i lika hög utsträckning som för ett par år sedan är dock något som kanske är mer oroande för företaget.

 

Unga inte längre lika aktivapsd__facebook_logo_by_mppagano-d5qp6ba

Enligt Facebook själva är det framförallt ungdomarna som börjar tröttna. Detta är en mycket viktig målgrupp och när sajtens ekonomichef uttalade sig om den minskade aktiviteten bland västvärldens tonåringar fick det aktien att dyka på börsen. Anledningarna till att ungdomarna i allt högre grad överger Facebook till förmån för andra sociala medier som Twitter och Instagram tros vara flera. Facebooks grundare Mark Zuckerberg konstaterade själv att ”coolheten är över för oss”, och många experter är inne på samma sak. När tonåringarnas föräldrar och mor- och farföräldrar börjar använda ett socialt nätverk, är det helt enkelt inte lika coolt att synas på det nätverket.

 

Antalet delningar bland privatpersoner minskar
Den minskade aktiviteten märks framförallt genom antalet delningar som genomförs. Även om Facebook fortfarande är det nätverk där flest delningar görs, så sjunker detta antal hela tiden när det gäller privatpersoner. Företag och varumärken blir dock allt mer aktiva, och deras engagemang på sajten ökade under förra årets tredje kvartal med 5 %. Huruvida tonåringarna kommer fortsätta leta sig vidare till andra medier under det kommande året återstår att se, liksom om rapporterna om massövervakning kommer bidra till en ökad skepsis gentemot sociala medier i allmänhet.

 

Taggar: , , , , , ,